Jag kommer inte ihåg alla detaljer för hur denna trädgårdstraktor/lådbil kom till, det var på slutet av 1980-talet och jag gick nog i mellanstadiet eller nått sådant.  Min pappa köpte/fick en gammal sliten åkgräsklippare (vår första) från sin morbror som vi klippte gräset med hemma, men den byttes snart ut mot en mycket bättre Stiga åkgräsklippare. Istället för att kasta den gamla så använde han chassit, tog bort den farliga kniven, och byggde om den till denna ”trädgårdstraktor”. Chassit förstärktes, en dragkrok monterades, en nerkortad styrväxeln från en riktig bil fast sattes dit, ratt och styrstång vet jag inte vad de kommer ifrån (gocart?). Kylaren är ett fotstöd till en barberarstol, stänkskärmar och övrigt plåt har han bockat till från aluminium. En vitmålad gräsklipparmotor med en växellåda för fram- och bakåtdrift satt på som original, den kom i tonåren bytas bytas bort mot en snabbare mopedmotor.

Bilen användes tillsammans med en vagn för att köra löv och liknande saker i trädgården, men gav främst mig och min bror otaliga timmar med glädje och lek när vi körde bilen fram och tillbaka i trädgården, på åkrar, och till och från farmor (grannhuset). Mamma sa alltid att när jag och min bror kom tillsammans puttrande på bilen så såg vi ut som ”Jalle och Julle”, ett uttryck hämtat från ett populärt barnprogram på 80-talet, ”Jalle, Julle, & Hjulius”, och visst finns vissa likheter. 🙂

Jag har nu tänkt renovera denna gamla trotjänare för att ge den vidare i arv till våra barn att leka med på somrarna, tyvärr är den i rätt nedgånget skick. Full med rost, motorerna är sedan länge försvunna, motorhuven saknas, framdäcken är trasiga, m.m.

Jag köpte nya framhjul på Clas Ohlson, otroligt nog fanns precis samma hjul på lager nu 20 år senare, skillnaden var dock att de nya var utrustade med nållager medan de gamla bara hade en gummibussning. Tyvärr så lyckades jag aldrig få på de nya hjulen, nållagren ställde högre krav på precisionen av axel än de gamla hjulen, jag försökte att slipa och jämna till axlarna men inte ens med våld lyckades jag tvinga på hjulen. Så jag lämnade in hela bilen till Bingers Mekan som svarvade till axlarna perfekt för 250 kr, jag köpte samtidigt nya hjul från Järnia AB för 300 kr styck som hade samma dimension men med riktiga kullager istället. Så nu skall den väl rulla bra. Därefter lämnade jag in bilen till Gardells plåt som skall hjälpa mig med att bocka till en ny motorhuv i aluminium. Här är en bild på när bilen lämnades på en pall inne på deras gård.

Julle utan motorhuv
Julle utan motorhuv

Fick tillbaka bilen från plåtslagarna, blev lite dyrare än vad jag hade trott och de har nitat fast huven så den går inte längre att ta av. Men jag är nöjd med utseendet, huven gör stor skillnad för det totala utseendet. Jag har börjar slipa bort all rost med vinkelslipen.

Julle med motorhuv
Julle framifrån
Julle framifrån 2
Styrning
Styrning 2
Nu måste jag få till motorfästen och en bra kedja.
Nu måste jag få till motorfästen och en bra kedja.
Julle bakifrån
Slipat bort mycket av färgen och rosten
Bakifrån slipad

Ett problem med den nya elmotorn(MY1020, 36v 1000W) var att kugghjulet som den kom levererad med var gjord för en mycket klenare kedja med mindre ”pitch” än den kedja och kugghjul som sitter på bakaxeln som original. Axeln på motorn är dessutom oval, jag besökte ett antal gräsklippar- och cykelverkstäder innan jag gav upp. Inte heller på Internet kunde jag hitta något passande. Jag monterade ner differentialväxeln på bakaxeln för att se om jag kunde byta kugghjulet bak istället och köra motorns originalkugghjul och köpa en passande kedja från t.ex. Rull.se. Växellådan som var full med grus och gammalt fett fick en behövlig rengöring och ny fett. Tyvärr hittade jag inte heller något passade kugghjul till bakaxeln på Internet och började istället leta efter företag som kan fräsa till ett nytt skräddarsytt kugghjul till motoraxeln. Jag kontaktade åter Bingers Mekan, men de saknade CNC-fräsar för att göra detta och rekommenderade istället RP Mold i Klintehamn. Bingo!

Killarna på RP Mold tar fram verktyg för pressning och gjutning av plast och gummi, de jobbar hela dagarna med CAD och CNC-maskiner, precis vad jag var ute efter. Jag tog en tripp till Klintehamn och fick en rundvandring på fabriken av en av medarbetarna på köpet. Ett riktigt trevligt ställe med hightech prylar och maskiner, jag blev imponerad av grejorna de tillverkat och variationen på deras uppdrag (se bilder och video på deras hemsida). Killen jag pratade med tillverkade en hylsa med hjälp av en ”Sänkgnist”-maskin som passade på motoraxeln och utanpå denna kunde man trä på original kugghjulet fram.

Slipad, översikt över bakaxeln
Slipad, översikt över bakaxeln
Monterade isär differentialväxeln. Full med smuts
Monterade isär differentialväxeln. Full med smuts
Lossat kugghjulet bak och gjort rent växeln
Lossat kugghjulet bak och gjort rent växeln
kugghjul på motor

För att skydda chassit mot rost så sprayade jag med Zinkspray. Ett stopp på styrleden svetsas på för att förhindra att man inte kan svänga för mycket till höger vilket i så fall låser hjulet, ett problem vi hade som barn.

zinkspray
grundlackad bakaxel
grundlackad julle 1
grundlackad julle 2
grundlackad julle 3
grundlackad julle 4
grundlackad julle 5
svartlackad bakaxel

Därefter sprayade jag bilen med Hammarlack silver och vissa detaljer som styre och signalhorn med chrome lack. Jag svetsade dit en ram mitt på bottenplattan som skall hålla de tre 12 volts batterierna på plats. Gasanordningen som man fick med motorkittet var i form av ett gashandtag modell sådan som sitter på mopeder och motorcyklar. Ett rör svetsades fast som höll handtaget på plats och en kort bit vajer lindades runt handtaget och hölls fast av en slangklämma. När gaspedalen trycks ned så dras vajern och då får handtaget att rotera.

Hammarlack, Silver
Hammarlack, Silver
Lackad bakaxel
Lackad bakaxel
lackad julle 1
Batterihållare
Batterihållare
3x12 volt = 36 volt
3×12 volt = 36 volt
lackad julle 2
lackad julle 4
lackad julle 5
lackad julle 6
lackad styre
Gasanordning
Gasanordning
Monterad motor med kedja
Monterad motor med kedja

Bakhjulen och lyktorna fram rengjordes ifrån rost och allt målades med chrome färg. Jag köpte 1 watts LED-lampor som jag limmade fast med smältlim i lyktorna och elkablar till dessa drogs. Slutligen så målades hela motorhuven med chrome färg.

maskering av framhjul
lackad framhjul
lackad bakhjul
närbild på lyse
lyse monterat
inkoppling av lyse
motorhuv med lyse

Delarna började falla på plats och jag var sugen på att testa motorn. Men den rörde sig inte ur fläcken, jag mätte och läste datablad över motorn och kontrollboxen men utan att bli något klokare. Ohm-mäter jag motorn så får jag inget utslag, inte heller på supportens (för tillverkaren av motorn) uppmaningar att koppla motorns poler direkt på batteriet ville den röra sig ur fläcken. Tydligen hade jag fått en trasig motor och de skulle skicka en ny från Kina, två veckors väntetid till. Stön! När jag slutligen fick den nya motorn så monterade jag isär den gamla och tittade efter, felet verkar vara att kolen i botten av motorn inte sitter mot rotorn korrekt. Nu har jag då en reservmotor ifall den nya skulle brinna ner. 🙂

öppnad motor
kol i motorn

Montering av elektroniken och dragning av kablar till en manöverpanel till vänster om styret.

under motorhuven
monterar manöverpanel
översikt
julle laddar 1
julle laddar 2